Springe zum Inhalt

Dossier

Männer schrauben, Frauen pflegen – Berufliche Geschlechtersegregation in Deutschland

Die geschlechtsspezifische berufliche Spaltung des Arbeitsmarktes verändert sich seit Jahren kaum. Noch immer scheinen gesellschaftliche Rollenmodelle und Geschlechterstereotype die Berufswahl zu bestimmen und können auch auf Seiten der Unternehmen die Personalauswahl beeinflussen. Sowohl wegen der damit einhergehenden Lohnungleichheiten als auch angesichts des veränderten Fachkräftebedarfs werden vermehrt Strategien diskutiert, "Frauenberufe" und "Männerberufe" für das jeweils andere Geschlecht attraktiver zu machen.
Diese Infoplattform stellt eine Auswahl aktueller wissenschaftlicher Beiträge zum Thema zusammen.

Zurück zur Übersicht
Ergebnisse pro Seite: 20 | 50 | 100
  • Literaturhinweis

    Anhaltende berufliche Geschlechtersegregation: In Ost wie West arbeiten Frauen und Männer häufig in unterschiedlichen Berufen (2024)

    Bächmann, Ann-Christin ; Schels, Brigitte ; Kleinert, Corinna ;

    Zitatform

    Bächmann, Ann-Christin, Corinna Kleinert & Brigitte Schels (2024): Anhaltende berufliche Geschlechtersegregation: In Ost wie West arbeiten Frauen und Männer häufig in unterschiedlichen Berufen. (IAB-Kurzbericht 03/2024), Nürnberg, 8 S. DOI:10.48720/IAB.KB.2403

    Abstract

    "Trotz einer Annäherung der Arbeitsmärkte zeichnen sich Ost- und Westdeutschland bis heute durch markante Unterschiede in der Branchenstruktur sowie in der Erwerbsbeteiligung von Frauen aus. Vor diesem Hintergrund untersuchen die Autorinnen, ob und wie sich auch die berufliche Trennung von Frauen und Männern unterscheidet. Der Kurzbericht zeigt: Auf dem deutschen Arbeitsmarkt besteht die ausgeprägte berufliche Geschlechtersegregation fort – in Ost- wie in Westdeutschland. Im Untersuchungszeitraum zwischen 2012 und 2019 ist das Ausmaß der beruflichen Trennung von Frauen und Männern nur leicht zurückgegangen." (Autorenreferat, IAB-Doku)

    Beteiligte aus dem IAB

    Bächmann, Ann-Christin ; Schels, Brigitte ;
    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    Role (in-)congruity and the Catch 22 for female executives: how stereotyping contributes to the gender pay gap at top executive level (2024)

    Diederich, Sarah ; Pull, Kerstin ; Schneider, Martin ; Iseke, Anja ;

    Zitatform

    Diederich, Sarah, Anja Iseke, Kerstin Pull & Martin Schneider (2024): Role (in-)congruity and the Catch 22 for female executives: how stereotyping contributes to the gender pay gap at top executive level. In: The International Journal of Human Resource Management, Jg. 35, H. 7, S. 1283-1311. DOI:10.1080/09585192.2023.2273331

    Abstract

    "We examine to what extent the gender pay gap at top executive level is linked to gender stereotypes, i.e. to societal beliefs about the attributes women and men possess and the roles they ought to perform. We theorize that, even at the highest hierarchical level of an organization, executive functions are gender stereotyped: some (such as IT) are considered typically ‘masculine’, while others (such as human resources) are considered typically ‘feminine’. We argue gender stereotyping at the executive level to be related to pay such that masculine functions are paid more than feminine ones. Referring to role congruity theory, we further argue that women are paid better when they hold less masculine and therefore more role congruous functions. We find supportive evidence for both predictions when studying large European companies across the years 2014 to 2018. Pay data for 353 executives were linked to results of a survey in which participants were asked to rate the masculinity of the areas of responsibility of different executive functions. We find an empirical pattern that reflects a Catch 22 situation in which women executives appear unable to increase their pay by switching to more masculine functions that are, on average, better paid." (Author's abstract, IAB-Doku, © Taylor & Francis) ((en))

    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    Women at Work: Pathways from Gender Stereotypes to Gender Bias and Discrimination (2024)

    Heilman, Madeline E.; Caleo, Suzette; Manzi, Francesca ;

    Zitatform

    Heilman, Madeline E., Suzette Caleo & Francesca Manzi (2024): Women at Work: Pathways from Gender Stereotypes to Gender Bias and Discrimination. In: Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, Jg. 11, H. 1, S. 165-192. DOI:10.1146/annurev-orgpsych-110721-034105

    Abstract

    "Despite important advances, gender-based discrimination continues to hinder women's career progress. This review examines the role that gender stereotypes play in promoting gender bias and discrimination. After reviewing what is known about the content of gender stereotypes and examining both their descriptive and prescriptive aspects, we discuss two pathways through which stereotypes result in discrepant work outcomes for women and men. First, we consider how the characterization of women as communal but not agentic conflicts with the perceived demands of many male gender-typed jobs and fields, thus promoting perceptions of women's lack of competence in those areas. Second, we consider how norms about how women should and should not behave cause women to incur penalties when they exhibit counter-stereotypical attributes and behaviors at work. Our review further focuses on the conditions that foster or undercut gender bias and discrimination and uses this knowledge as a foundation for proposing strategies to promote more egalitarian organizational processes." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))

    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    Gender Composition and the Symbolic Value of Occupations: New Evidence of a U-shaped Relationship between Gender and Occupational Prestige Based on German Microdata (2024)

    Krüger, Sabine; Rohrbach-Schmidt, Daniela ; Ebner, Christian ;

    Zitatform

    Krüger, Sabine, Christian Ebner & Daniela Rohrbach-Schmidt (2024): Gender Composition and the Symbolic Value of Occupations. New Evidence of a U-shaped Relationship between Gender and Occupational Prestige Based on German Microdata. In: Work, Employment and Society, Jg. 38, H. 1, S. 242-261. DOI:10.1177/09500170221117415

    Abstract

    "Occupational prestige is an important yet understudied factor in gender labour market inequality. This study examines the relationship between the gender composition of occupations and the prestige of those occupations, and investigates whether men and women differ in their evaluations. A multilevel analysis based on German microdata generated two key findings. First, occupations that are predominantly male or female tend to be rated as more prestigious than mixed-gender occupations when controlling for pay and educational requirements, suggesting a segregation premium in the symbolic valuation of work in Germany. Second, there is no evidence of a gendered in-group bias in Germany; both men and women consider gender-segregated occupations to be more prestigious, with no preference for occupations dominated by their own gender." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))

    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    It is (still) a men’s world: Frauen und Männer im Handwerk (2024)

    Wydra-Somaggio, Gabriele ;

    Zitatform

    Wydra-Somaggio, Gabriele (2024): It is (still) a men’s world: Frauen und Männer im Handwerk. In: Sozialer Fortschritt, Jg. 73, H. 1, S. 29-36., 2023-10-14. DOI:10.3790/sfo.73.1.29

    Abstract

    "Im Handwerk wird der Fachkräftebedarf in den nächsten Jahren weiter hoch bleiben, weil es eine wichtige Rolle bei der Umsetzung von klimapolitischen Maßnahmen spielt. Zudem treten bedingt durch den demografischen Wandel geburtenstarke Jahrgänge aus dem Arbeitsmarkt. Zur Deckung des Fachkräftebedarfs spielt die Berufsausbildung im Handwerk eine wichtige Rolle. Mit einem Anteil von 28% aller Auszubildenden leistet es einen überdurchschnittlich hohen Ausbildungsbeitrag. Im Vergleich dazu arbeiten knapp 13% aller in der Gesamtwirtschaft sozialversicherungspflichtig Beschäftigten im Handwerk (Böhme et al. 2023). Allerdings ist das Handwerk mehr als andere Ausbildungsbereiche stark männerdominiert. Nur knapp 17% der Auszubildenden sind Frauen (ZDH 2023). Darüber hinaus absolvieren Frauen ihre Ausbildung in deutlich anderen Berufen als Männer: 29% der Männer lernen einen Maschinen- und Fahrzeugtechnikberuf, 37% der Frauen einen nichtmedizinischen Gesundheitsberuf (insbesondere Friseurberufe). Wenngleich das Handwerk nach wie vor stark geschlechtlich segmentiert ist, steigt der Anteil der Frauen in Bereichen, die bislang vorwiegend von Männern erlernt werden, wie bspw. Kraftfahrzeugmechatronik, Elektronik oder Augenoptik. Diese Entwicklung ist in mehrfacher Hinsicht wünschenswert, da gerade männerdominierte Berufe aufgrund der Klimawende einen erhöhten Bedarf haben (Malin/Köppen 2023). Zudem zeigen Studien, dass in männerdominierten Berufen weniger in Teilzeit gearbeitet wird und sie günstigere Berufsperspektiven bieten (Althaber/Leuze 2020; Haverkamp et al. 2015). Schließlich werden männerdominierte Berufe höher als frauendominierte Berufe entlohnt (u. a. Zucco 2019). Zum Beispiel liegt das Durchschnittsgehalt in Friseurberufen deutlich unter dem in Maurerberufen. Aufgrund der hohen Nachfrage dürften sich Beschäftigungsaussichten und Verdienste im Handwerk weiter verbessern, auch für Frauen. Hat sich der Anteil der Frauen im Handwerk erhöht? Wie haben sich die Beschäftigungsaussichten von Frauen und Männern entwickelt?" (Textauszug, IAB-Doku)

    Beteiligte aus dem IAB

    Wydra-Somaggio, Gabriele ;
    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    Skills and occupational sex segregation in Europe (2023)

    Almstedt Valldor, Amanda; Halldén, Karin;

    Zitatform

    Almstedt Valldor, Amanda & Karin Halldén (2023): Skills and occupational sex segregation in Europe. In: M. Tåhlin (Hrsg.) (2023): A Research Agenda for Skills and Inequality, S. 65-83. DOI:10.4337/9781800378469.00011

    Abstract

    "This chapter examines levels and trends in the average rate of occupational sex segregation within Europe between 2000 and 2020. The aim is to map out average segregating and integrating forces in total and across nine major occupational groups. We use data from the EU Labour Force Survey and apply the Mutual Information (MI) index to decompose the changes in occupational sex segregation into “pure” (margin free) changes, marginal changes in gender composition of labour supply and occupational composition, as well as emerging and disappearing occupations. Consistent with previous research we find that the average level of occupational sex segregation has decreased in Europe over time. Nevertheless, occupational sex segregation still remains substantive. The average decline seemed mainly to be due a decrease in “pure” (margins-free) segregation, implying that there are fundamental societal forces moving towards a more gender balanced distribution of women and men across European labour markets." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))

    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    Why do they leave? Examining dropout behaviour in gender-atypical vocational education and training in Germany (2023)

    Beckmann, Janina ;

    Zitatform

    Beckmann, Janina (2023): Why do they leave? Examining dropout behaviour in gender-atypical vocational education and training in Germany. In: Journal of vocational education and training online erschienen am 24.05.2023, S. 1-25. DOI:10.1080/13636820.2023.2211546

    Abstract

    "Germany’s VET system is highly gender-segregated and marked by high dropout rates. This article investigates the dropout behaviour of apprentices in gender-atypical training occupations. First, we investigate whether gender-atypical apprentices drop out at a higher rate than their majority peers. Second, we examine differences in the self-reported reasons for dropping out among gender-typical and gender-atypical apprentices. Results show that gender-atypical apprentices, and particularly males in female-dominated occupations, are more likely to prematurely leave their apprenticeship. The self-reported reasons for dropping out differed by gender minority status: female minorities were more likely to drop out due to a lack of social integration, while male minorities were more likely to drop out due to unfulfilled aspirations in comparison to the gender majority. These results show that gender-specific perceptions and experiences are related to the higher dropout rates of gender-atypical apprentices." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))

    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    Können Rollenvorbilder junge Frauen für IT-Ausbildungsberufe begeistern?: "Ausbildungsbotschafter" als Beispiel einer anerkennungssensiblen Berufsorientierung (2023)

    Beckmann, Janina ; Estela Esteve, Alba; Granato, Mona;

    Zitatform

    Beckmann, Janina, Alba Estela Esteve & Mona Granato (2023): Können Rollenvorbilder junge Frauen für IT-Ausbildungsberufe begeistern? "Ausbildungsbotschafter" als Beispiel einer anerkennungssensiblen Berufsorientierung. In: Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, Jg. 52, H. 2, S. 18-22.

    Abstract

    "Angesichts des Fachkräftemangels und einer ausgeprägten Geschlechtersegregation in IT-Berufen greift der Beitrag die zentrale Frage auf, ob durch den Einsatz von beruflichen Rollenvorbildern mehr junge Menschen, insbesondere mehr junge Frauen, für den Beruf Fachinformatiker/-in gewonnen werden können. Mit dem Angebot „Ausbildungsbotschafter“ wird ein innovativer anerkennungssensibler Berufsorientierungsansatz vorgestellt. Erste Ergebnisse aus der BIBB-TUDa-Berufsorientierungsstudie weisen darauf hin, dass berufliche Rollenvorbilder Geschlechterunterschiede in der Wahrnehmung von IT-Ausbildungsberufen reduzieren können." (Autorenreferat, IAB-Doku)

    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    Are female-dominated occupations a secure option? Occupational gender segregation, accompanied occupational characteristics, and the risk of becoming unemployed (2023)

    Bächmann, Ann-Christin ;

    Zitatform

    Bächmann, Ann-Christin (2023): Are female-dominated occupations a secure option? Occupational gender segregation, accompanied occupational characteristics, and the risk of becoming unemployed. In: European Sociological Review, Jg. 39, H. 6, S. 876-889., 2022-11-23. DOI:10.1093/esr/jcac068

    Abstract

    "In the German labour market, research hints towards a reversal in gender-specific risk of becoming unemployed: While women previously faced higher risk than men, in recent years, they have consistently lower risk. This paper analyses this reversal by focusing on the role of occupational gender segregation. I discuss theoretical differences in the labour supply and demand structure and thus in the unemployment risk of male- and female-dominated occupations caused by crowding and technological and sectoral change. Using the German National Educational Panel Study combined with occupation level data, I analyse the transition to unemployment over three decades. The results confirm gender-specific trends over time: While women faced higher risk of becoming unemployed in the 1980s, they face significantly lower risk than men in the 21st century. A Karlson-Holm-Breen decomposition shows that the lower risk of women in the newest decade under observation is mediated by the unequal distribution of men and women over the occupational structure. Yet, the higher risk of women in the 1980s cannot be traced back to differences in male- and female-dominated occupations. On the contrary, the results suggest that women were more likely to become unemployed in that decade independent of their occupation." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))

    Beteiligte aus dem IAB

    Bächmann, Ann-Christin ;
    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    Frauen üben seltener berufliche Tätigkeiten mit hohem Komplexitätsgrad aus (2023)

    Bächmann, Ann-Christin ; Vicari, Basha ;

    Zitatform

    Bächmann, Ann-Christin & Basha Vicari (2023): Frauen üben seltener berufliche Tätigkeiten mit hohem Komplexitätsgrad aus. In: Forum Arbeit H. 2, S. 4-10.

    Abstract

    "Insgesamt zeigt sich, dass Frauen trotz zunehmender Bildungs- und Erwerbsbeteiligung nach wie vor seltener Tätigkeiten mit hohem Komplexitätsgrad und entsprechender Entlohnung ausüben als Männer. Eine wichtige Rolle spielt dabei die berufliche Geschlechtersegregation, denn in männerdominierten Berufen - aber auch in Mischberufen gibt es offenbar mehr Stellen mit komplexeren Spezialisten- und Expertentätigkeiten als in frauendominierten Berufen. Trotzdem entscheiden sich junge Frauen noch immer häufig für typische Frauenberufe, was sowohl mit Präferenzen für soziale Arbeitsinhalte und den Kontakt zu Menschen zusammenhängt als auch mit erlernten Geschlechterrollen (Busch 2013). Kampagnen wie der Girls' & Boys' Day zum Abbau von Klischees bei der Berufswahl können vor diesem Hintergrund dazu beitragen, dass junge Frauen Berufe kennenlernen, in denen höhere Anforderungsniveaus erreicht werden können. Insgesamt bieten solche Kampagnen jungen Menschen die Möglichkeit, sich ein realistisches Bild von bislang unbekannten beruflichen Tätigkeiten zu machen und zu prüfen, ob diese ihren eigenen Interessen und Neigungen entsprechen - unabhängig von der vorherrschenden Geschlechtstypik des Berufs oder den Vorstellungen ihrer Eltern und Freunde zu einem für sie passenden Berufsfeld. Gleichzeitig haben auch Betriebe die Möglichkeiten, etwaige Vorbehalte gegenüber potentiellen Bewerber*innen abzubauen." (Textauszug, IAB-Doku)

    Beteiligte aus dem IAB

    Bächmann, Ann-Christin ; Vicari, Basha ;
    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    Gender Attitudes and Occupational Aspirations in Germany: Are Young Men Prepared for the Jobs of the Future? (2023)

    Chesters, Jenny ;

    Zitatform

    Chesters, Jenny (2023): Gender Attitudes and Occupational Aspirations in Germany: Are Young Men Prepared for the Jobs of the Future? In: Work, Employment and Society, Jg. 37, H. 3, S. 571-587. DOI:10.1177/09500170211017046

    Abstract

    "The increasing rate of post-industrialisation in advanced economies has dramatically impacted on the availability of jobs in male-dominated occupations. Consequently, men with traditional gender attitudes may experience difficulties in finding employment that aligns with their conception of masculinity. Attitudes to gender roles develop during childhood as part of the process of socialisation; thus, family background, and in particular parental education and occupation, may influence the occupational aspirations of young people. To examine the associations between family background, a child’s attitudes to gender roles and a child’s occupational aspirations, analysis of the German National Education Panel Study (NEPS) Starting Cohort 4 data was conducted. The findings suggest that family background continues to be associated with attitudes to gender roles and occupational aspirations." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))

    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    Gender Pay Gap: Vom Wert und Unwert von Arbeit in Geschichte und Gegenwart (2023)

    Fattmann, Rainer; Wolf, Johanna; Wiede, Wiebke;

    Zitatform

    Fattmann, Rainer, Johanna Wolf & Wiebke Wiede (Hrsg.) (2023): Gender Pay Gap. Vom Wert und Unwert von Arbeit in Geschichte und Gegenwart. (Politik- und Gesellschaftsgeschichte 113), Bonn: Dietz, 287 S.

    Abstract

    "Der Gender Pay Gap ist ein vielschichtiges historisches Phänomen. Es ist verknüpft mit ungleichen Bewertungen von Arbeit auf den Arbeitsmärkten, mit Geschlechterbildern, die sich im Zeitverlauf nur langsam wandeln, und einer ungleichen Verteilung von Haus-, Sorge- und Erwerbsarbeit. Die Autorinnen zeichnen die Bedingungen der ungleichen Bezahlung aus unterschiedlichen Perspektiven exemplarisch nach. In der Bundesrepublik Deutschland verdienten Frauen im Jahr 2021 pro Arbeitsstunde etwa 18 Prozent weniger als Männer. Der Abstand in der Entlohnung wird seit Langem politisch und wissenschaftlich diskutiert. Dennoch verringert sich die Ungleichheit nur langsam. Existenz und Dauerhaftigkeit des Phänomens sind allerdings länderübergreifend. Der Band fragt aus der Perspektive von Geschichtswissenschaft, Soziologie, Rechts- und Wirtschaftswissenschaften nach historischen und gegenwärtigen Ausprägungen und Ursachen des Gender Pay Gaps" (Autorenreferat, IAB-Doku, © Dietz)

    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    Gender-Atypical Learning Experiences of Men Reduce Occupational Sex Segregation: Evidence From the Suspension of the Civilian Service in Germany (2023)

    Hamjediers, Maik ;

    Zitatform

    Hamjediers, Maik (2023): Gender-Atypical Learning Experiences of Men Reduce Occupational Sex Segregation: Evidence From the Suspension of the Civilian Service in Germany. In: Gender & Society, Jg. 37, H. 4, S. 524-552. DOI:10.1177/08912432231177650

    Abstract

    "Occupational sex segregation persists in part because men seldom enter female-dominated occupations. Whereas programs providing women with gender-atypical learning experiences aim to increase female representation in male-dominated domains, similar programs for men—despite their potential to counteract the prevailing lack of men in female-dominated occupations—are rare. In this paper, I investigate whether men’s gender-atypical learning experiences affect their likelihood of entering female-dominated occupations by studying the effect of participation in Germany’s civilian service. The civilian service offered a social-sector alternative to compulsory military service, and its suspension in 2011 induced exogenous variation in men’s gender-atypical learning experiences. Combining register data from Germany’s social security system with data from the German Microcensus shows that men’s likelihood of entering the labor market in female-dominated occupations declined by about 21 percent when the civilian service was suspended. Scaling the estimate by participation in the civilian service indicates that having completed the civilian service increased men’s likelihood of entering female-dominated occupations by about 12 percentage points. This illustrates that programs exposing men to gender-atypical learning experiences can promote occupational integration and could “unstall” the gender revolution." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))

    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    Gender compositions of occupations and firms jointly shape switches from gender-atypical towards more gender-typical positions (2023)

    Hamjediers, Maik ; Peters, Eileen ;

    Zitatform

    Hamjediers, Maik & Eileen Peters (2023): Gender compositions of occupations and firms jointly shape switches from gender-atypical towards more gender-typical positions. In: European Societies online erschienen am 12.12.2023, S. 1-25. DOI:10.1080/14616696.2023.2290254

    Abstract

    "Research on sex segregation in the labor market has repeatedly found that women and men are more likely to exit from occupations and firms in which they are the numerical minority and subsequently seek positions that are more represented by their gender. However, this research looked at mobility either across occupations or across firms, leaving unclear how the simultaneous exposure to gender compositions of occupations and firms shapes attrition from gender-atypical positions. We draw on linked employer-employee register data from the German social security insurance system (SIEED, 2012-2018) to highlight that some occupations can be found in firms with various gender compositions, indicating that gender compositions of occupations and firms do not always align and thereby may independently affect mobility. Conditional relative risk ratios for mobility between gender-typed occupations and firms reveal substantial switches from gender-atypical towards more gender-typical positions. This gendered labor market mobility is most pronounced for men across occupations. For women, gender compositions of firms drive not only mobility across firms but also switches out of gender-atypical occupations. Our findings underscore that gender compositions of occupations and firms jointly shape attrition from gender-atypical positions, which ultimately perpetuates labor market segregation." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))

    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    The gender gap in STEM: (Female) teenagers' ICT skills and subsequent career paths (2023)

    Hertweck, Friederike ; Lehner, Judith;

    Zitatform

    Hertweck, Friederike & Judith Lehner (2023): The gender gap in STEM: (Female) teenagers' ICT skills and subsequent career paths. (Ruhr economic papers 1028), Essen, 17 S.

    Abstract

    "Skills shortage in the fields of Sciences, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) poses a significant challenge for industries globally. This study examines the interrelationship between high school students' gender, their proficiency in Information and Communication Technology (ICT), and their career preferences in the STEM domain. Based on representative data for German teenagers, our study shows that female adolescents are less likely to choose a career in STEM unless they have strong ICT skills in secondary school. The relationship does not hold for male students. Our findings can be explained with evidence that teenagers sort into occupations they believe to be good at and that female teenagers rather underestimate their true potential. Using different empirical approaches, we also show that ICT skills act as a moderator and not as a mediator in the gender-specific choice of training upon graduating from secondary school." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))

    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    Beruflichkeit - Interaktionsarbeit - Kompetenz: Impulse für eine kompetenzorientierte Interaktionsarbeit in der Pflege (2023)

    Hiestand, Stefanie;

    Zitatform

    (2023): Beruflichkeit - Interaktionsarbeit - Kompetenz. Impulse für eine kompetenzorientierte Interaktionsarbeit in der Pflege. (Berufsbildung, Arbeit und Innovation 77), Bielefeld: wbv Publikation, 273 S. DOI:10.3278/9783763974344

    Abstract

    "In diesem Sammelband werden die Themenfelder Beruflichkeit, Interaktionsarbeit und Kompetenzentwicklung in der Pflege aus interdisziplinären Perspektiven diskutiert. Die verschiedenen Aspekte der Beruflichkeit von erwerbsförmiger Pflegearbeit werden sowohl theoretisch als auch empirisch differenziert erörtert. Impulse für die Gestaltung einer lern- und selbstwirksamkeitsfördernden Arbeit werden herausgearbeitet sowie konkrete kompetenzorientierte Personalentwicklungstools vorgestellt. Der Sammelband richtet sich an Pflegekräfte, berufliches Bildungspersonal, Führungskräfte, Pflegeakademien und Pflegeeinrichtungen sowie an Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler als auch Vertreterinnen und Vertreter aus Politik und Gewerkschaft." (Autorenreferat, IAB-Doku)

    Weiterführende Informationen

    Alternativer Link
    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    National work-family policies and the occupational segregation of women and mothers in European countries, 1999–2016 (2023)

    Hook, Jennifer L. ; Li, Meiying; Paek, Eunjeong ; Cotter, Brigid;

    Zitatform

    Hook, Jennifer L., Meiying Li, Eunjeong Paek & Brigid Cotter (2023): National work-family policies and the occupational segregation of women and mothers in European countries, 1999–2016. In: European Sociological Review, Jg. 39, H. 2, S. 280-300. DOI:10.1093/esr/jcac046

    Abstract

    "Some scholars hypothesize that although work–family policies help incorporate women into the labour market, they do so by integrating women, and mothers specifically, into female-dominated occupations. Some suggest that although these policies are ‘good’ for lower educated women, they harm higher educated women by concentrating them in female-dominated professions. We revisit this debate using the highest quality data brought to bear on this question to date. We use the EU Labour Force Survey 1999–2016 (n = 21 countries, 235 country-years, 2.5 million men and women aged 20–44), combined with an original collection of country-year indicators. Specifically, we examine how the two most widely studied work–family policies—paid parental leave and early childhood education and care (ECEC)—and public sector size affect occupational segregation for men and women by educational attainment and parental status. We find no evidence that ‘generous’ welfare states promote segregation. Rather, a specific policy—parental leave in excess of 9 months—promotes segregation between men and women broadly, but most acutely for non-tertiary-educated mothers. Findings are generally null for paid leave of up to 9 months. ECEC is associated with greater integration, particularly for tertiary-educated women. Large public sectors are associated with segregation, with both tertiary-educated men and women more likely to work in feminized occupations. Public sector size, however, is not as tightly bundled with work–family policies as previous work suggests." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))

    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    Berufliche Geschlechtersegregation: Die Arbeits- und Gesundheitssituation von Frauen und Männern in geschlechtersegregierten und -integrierten Berufen (2023)

    Hünefeld, Lena; Dötsch, Mareike;

    Zitatform

    Hünefeld, Lena & Mareike Dötsch (2023): Berufliche Geschlechtersegregation: Die Arbeits- und Gesundheitssituation von Frauen und Männern in geschlechtersegregierten und -integrierten Berufen. (baua: Fokus), Dortmund, 26 S. DOI:10.21934/baua:fokus20230324

    Abstract

    "Frauen und Männer sind oftmals in unterschiedlichen Branchen und Berufen tätig. Die ungleiche Verteilung von Personen der beiden Geschlechter auf Berufe und Führungspositionen wird als berufliche Geschlechtersegregation bezeichnet. Auswertungen der BIBB/BAuA-Erwerbstätigenbefragung 2018 dazu zeigen, dass es sowohl im Hinblick auf körperliche und psychische Arbeitsanforderungen als auch in Bezug auf die Vereinbarkeit von Familie und Beruf Unterschiede zwischen Frauen und Männern und innerhalb der für sie „typischen“ Berufe gibt. Die Analysen weisen zudem auf Unterschiede mit Blick auf gesundheitliche Beschwerden hin." (Autorenreferat, IAB-Doku)

    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    Occupational Sex Segregation and its Consequences for the (Re-)Production of Gender Inequalities in the German Labour Market (2023)

    Kleinert, Corinna ; Leuze, Kathrin ; Rompczyk, Kai; Hägglund, Anna Erika; Bächmann, Ann-Christin ; Gatermann, Dörthe;

    Zitatform

    Kleinert, Corinna, Kathrin Leuze, Ann-Christin Bächmann, Dörthe Gatermann, Anna Erika Hägglund & Kai Rompczyk (2023): Occupational Sex Segregation and its Consequences for the (Re-)Production of Gender Inequalities in the German Labour Market. In: S. Weinert, G. J. Blossfeld & H.-P. Blossfeld (Hrsg.) (2023): Education, Competence Development and Career Trajectories, S. 295-317, 2022-05-01. DOI:10.1007/978-3-031-27007-9_13

    Abstract

    "In Germany, the structuring principle connecting the educational system and the labour market is occupations. In theory, this occupational principle is gender-neutral, because both women and men are channelled into jobs according to the occupations for which they are trained. In practice, however, it means that patterns of occupational sex segregation in the education system are reproduced in the labour market. As a consequence, occupational sex segregation has important consequences for the subsequent employment biographies and life courses of women and men. In this chapter, we study the relevance of occupational sex segregation for the (re-)production of gender inequalities in the German labour market. More specifically, we examine long-term trends in occupational sex segregation, how occupational sex segregation is causally linked to other occupational characteristics, how these occupational characteristics translate into gender inequalities regarding non-monetary labour market outcomes, and how these occupational characteristics affect the gender wage gap." (Author's abstract, IAB-Doku, © Springer) ((en))

    Beteiligte aus dem IAB

    Bächmann, Ann-Christin ;
    mehr Informationen
    weniger Informationen
  • Literaturhinweis

    Gender Segregation in Vocational Education and Occupations in the Context of Digitalisation (2023)

    Leitner, Andrea; Kreimer, Margareta; Heck, Ines; Vakavlieva, Zora;

    Zitatform

    Leitner, Andrea, Margareta Kreimer, Ines Heck & Zora Vakavlieva (2023): Gender Segregation in Vocational Education and Occupations in the Context of Digitalisation. (IHS working paper 46), Wien, 36 S.

    Abstract

    "Österreich zählt zu den Ländern mit anhaltend hoher Geschlechtersegregation, gleichzeitig zeigt sich eine hohe Übereinstimmung zwischen fachspezifischen Berufsbildungsabschlüssen und Berufstätigkeit. Vor diesem Hintergrund wird die Frage untersucht: Wie interagieren das Berufsbildungssystem und die berufliche Segregation in zwei stark segregierten Bereichen des Arbeitsmarktes? Mit dem Fokus der Analyse auf die männerdominierten Bereiche Mathematik, Informations- und Kommunikationstechnologie, Naturwissenschaft und Technik (MINT) einerseits und die frauendominierten Bereiche Bildung, Gesundheit und Soziales (BGS) andererseits verfolgen wir das Ziel, Geschlechtersegregation auf einer konkreten inhaltlichen Ebene zu diskutieren. Unsere Analysen zeigen erstens, dass sich Bildungssegregation in hohem Ausmaß auf das Berufssystem überträgt. Die Ergebnisse zu Frauen in MINT und Männer in BGS verweisen zweitens auf ein gewisses Potential geschlechtsuntypischer Ausbildungen und Berufe in Richtung Abbau der Segregation, zugleich aber auch auf deren Grenzen insbesondere bei Frauen in MINT. Darauf aufbauend, und unter Bezugnahme auf bisherige Erkenntnisse aus der Digitalisierungsforschung, können drittens Schlussfolgerungen zum zukünftigen Potential in STEM und EHW gezogen werden." (Autorenreferat, IAB-Doku)

    mehr Informationen
    weniger Informationen